جنگ و آشتی در اسلام
اسلام از ریشه «سَلَمَ » به مفهوم سلامتی و پیرایش ازهر نوع آفات و بلایای ظاهری و باطنی است ، وقتی به باب افعال می رود به مفهوم «خود را در دایره سلامتی قراردادن و خویشتن را از بلایای ظاهری و باطنی مصون نگه داشتن» می باشد[1].
«سِلم»اسمی است که معمولاً در مقابل حرب (جنگ) قرار می گیرد واسلام یعنی وارد شدن به دایره سِلم و رهیدن از دایره حرب و جنگ .
بنابراین می توان گفت : اسلام یعنی دین سلم،صلح وآشتی، امنیت و آرامش؛ به این منظور که هر گونه گزند و آفتی را نه برای خود و نه برای دیگران نمی پذیرد .
نکته دیگر اینکه تشریع کننده اسلام خداوند جل جلاله خودرا«سَلام»[2] نامیده است و اسلام برخاسته از اسم سلام الله است ؛گویی پیام این اسم جلاله چیزی جز صلح و صفا و همزیستی که در اسلام متبلور است نیست .
چنین خدایی ،خدای سلام، پیام سلام و سِلم را در قالب مجموعه هدایت هایی بنام اسلام برای بشریت فرستاد و پیامبرِ این پیام آسمانی را «رحمهً للعالمین » معرفی کرد[3]، پیروان پیامبر خدای سلام را «مُسلم» یا مسلمان نام نهاد ، بدین معنی که مسلمان یا مسلم در جهان پیرامونش فقط باعث صلح و سلم است و کسی از طرف او آسیبی نخواهد دید .
رسول خدا(ص)در حدیثی اینگونه مسلمان را معرفی می نماید: مسلمان کسی است که مسلمانان – و مردم – از دست و زبانش در امان باشند ؛ دین اسلام آرزوی بهشت و رسیدن به آن را برای هر مسلمانی در رأس امور قرار می دهد و رسیدن به آن را جز از طریق ایمان، میسر و ممکن نمی داند و راه رسیدن به ایمان را نیز، مهر ورزیدن به همدیگر معرفی کرده است و بالأخره دروازه ورود به مهرورزی را سلام کردن برهمدیگر می داند،پیامبر خدا در حدیثی چنین می فرماید : قسم به کسی که جان من در دست اوست ،تاایمان نیاورید به بهشت راه پیدا نمی کنید و به ایمان دست نمی یابید مگر آنگاه که همدیگر را دوست بدارید؛ آیا شما را به چیزی راهنمایی کنم که اگر آن را انجام دادید همدیگر را دوست بدارید ؟ سلام کردن بر همدیگر را در بین یکدیگر شایع کنید[4].
باری، دینی که تشریع کننده آن خدای سلام است ،پیام آن برای بشریت اسلام است،پیروان آن رامسلم یا مسلمان می نامند، پیامبرش پیامبر رأفت و رحمت است و تنها راه رسیدن به مهرورزی را توسعه فرهنگ سلام می داند، چنین دینی بی گمان پیام آشتی و صلح برای بشریت را با خود دارد و مسلمانان در روز رستاخیز هم با سلام و سلامتی وارد بهشت خدای سلام می شوند : ادخلوها بسلام، آن روز که همه بازنده اعلام می شوند «الامن اتی الله بقلب سلیم»[5].
صرفنظر از بررسی واژه اسلام از لحاظ لغوی ،در قرآن کریم واحادیث شریف نبوی نیز بر این نکته تأکید شده که اسلام طرفدار(بلکه بنیانگذار) صلح و آرامش است و از درگیری و خون ریزی بیزار است .
خداوند زمانی که جهاد و جنگ را بر مسلمانان مقرر فرمود اینگونه از جنگ سخن گفته و آن را با طبیعت انسان ناسازگار معرفی می نماید{ کتب علیکم القتال و هوکُرهٌ لکم[6]جنگ بر شما مقرر شد حال آنکه برای شما ناخوشایند است}.
پیامبر (ص)نیز در حدیثی خطاب به برخی از اصحاب که به شهادت در راه خدا عشق می ورزیدند فرمود: خواستار رو در روشدن با دشمن نباشید و از خدا سلامتی و عافیت بطلبید[7].
سیره عملی پیامبر و اصحاب هم سند بزرگی است بر حقیقت مذکور، پیامبر (ص) هیچ جنگی را بدون دعوت قبلی دشمن به صلح نیاغازیدند ، اگر گاه و بیگاه مجبور می شد بجنگد باز سعی می کرد در اثنای نبرد آتش جنگ را متوقف نماید و اگر دشمن خیره سری و خودخواهی به خرج می داد تلاش می کردند در پایان جنگ پیمان صلح به امضا برسانند و این صلح خواهی وآشتی جویی دستورصریح قرآن به پیامبر رحمت است {وان جنحواللسَّلم فاجنح لها و توکّل علی الله ،اگر دشمنان به صلح و سازش تمایل نشان دادند ، تو هم به آن متمایل شو و بر خدا توکل کن .[8]
تفصیل بیشتر موضوع صلح خواهی اسلام در ضمن تحلیل غزوه های پیامبر بااهل کتاب خواهدآمد .ان شاالله
جنگ آخرین راه حل در دیپلماسی پیامبر(ص)
درعرصه وسیع دیپلماسی ،جنگ به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک مطرح است و امروزه با گسترش دامنه فعالیت های دیپلماسی ، نمی توان دیپلماسی را به معنی گریز از جنگ تعریف کرد؛ زیرا جنگ و خون ریزی در مواردی گریز ناپذیر خواهد بود .
از دیدگاه اسلام، جنگی که برای ایجاد امنیت جامعه ، احقاق حقوق پایمال شده و اعاده آزادی های سلب شده صورت گیرد جنگی مقدس و روا به شمار می آید .
آیین مسیح که بطور کلی جنگ و خون ریزی را ممنوع و نامشروع دانسته پس از ظلم و بیدادگری هایی که روم در حق مردم مرتکب شد ناچار شد از راه خشونت و جنگ، زمام امور و سلطه را بدست گیرد و جنگ را مجاز بشمارد.حتی در کیش هندو نیز جنگ برای مبارزه با غارتگران اموال و متجاوزان به نوامیس ،امری مطلوب و ستودنی قلمداد شده است[9].
مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای در سال 1965 میلادی استفاده از نیروهای مسلح را برای استقرار صلح در مواردی که صلح جهانی به مخاطره می افتد در دستور کار خود قرار داد و دست شورای امنیت را با شرایط خاصی!! در استفاده از نیروهای حافظ صلح بازگذاشت و از این شیوه به عنوان عملیات صلح! یاد کرد[10].
پیامبراسلام (ص)از جهاد به معنی جنگ در راه خدا و علیه دشمنان صلح و آزادی، به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی برای وادارکردن متجاوز به استفاده از روش های مسالمت آمیز و معقول بهره گرفته است .با نگاه به سیره و تاریخ، به این حقیقت دست پیدا خواهیم کرد که آن حضرت از این طریق موفقیت های چشمگیری کسب نموده است .
اصولاً با بررسی و تحلیل مقوله جهاد دراسلام به این نکته مهم خواهیم رسید که پیامبر اسلام به جهاد به عنوان یک راه حل اضطراری می نگریست و زمانی به آن متوسل می شد که قتل به ناحق یک انسان را برابر با کشتار دسته جمعی انسان ها عنوان می فرمود[11] و آن حضرت جهاد را به عنوان آخرین راه حل دیپلماسی نگاه می کرد و زمانی فرمان جهاد صادر می فرمود که همه راه های مسالمت آمیز از قبیل مذاکره برای رسیدن به صلح بسته شده بود .
جنگ در اسلام چون داروی زهرآگینی است که برای بدست آوردن سلامت جسم حداقل آن تجویز شده است.[12]
نکته اساسی دیگری در باره جهاد و جنگ در اسلام این است که در قرآن جنگ و جهاد زمانی مشروع دانسته شده که دشمن اعلام جنگ نموده باشد و رسیدن به صلح با او از راه دیپلماتیک ممکن نباشد[13].
رسول رسولی کیا- کارشناس ارشد قرآن و سیره نبوی
منابع و مآخذ:
- 1? راغب اصفهانی ، مفردات ، ماده سلم.
- 2? سوره حشر ، آیه 23?
- 3? سوره انبیا، آیه 107?
- النووی،ریاض الصالحین ،ص285?
- سوره شعراء،آیه89?
- سوره بقره ،آیه 216?
- مسلم ،صحیح مسلم بشرح النووی،ج12،ص45?
- سوره انفال ،آیه 61?
9?ابوالأعلی مودودی ، الجهاد فی الاسلام ،ص 20?
- 10? عمید زنجانی ، فقه سیاسی و دیپلماسی در اسلام ، ص 364?
- 11? اشاره به سوره مائده ،آیه 32?
- ر.ک: ابوالأعلی مودودی ، الجهاد فی الاسلام ؛ محمود شیت خطاب ، الرسول القائد؛ محمد کریم اشراق،جنگ در اسلام؛ابوالقاسم حسینی ، جهاد و حقوق بین المللی.
- سوره بقره ، آیه 190?
- منبع: http://sozimihrab.org/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D8%9F/
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 48
کل بازدید :652199
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا